2011-12-14

Oärliga tjänstemän

Spårvagnschaufförer, busschaufförer och biljettkontrollanter tjuvåker med kollektivtrafiken i Göteborg. Anställda på Nordisk bevakningstjänst som tömmer P-automaterna i Stockholm stoppar pengar i egen ficka. Det verkar som om arbetsgivarna har dålig ordning på sina tjänstemän. Jag undrar hur det ser ut med busschaufförerna i Linköping, det är inte sällan man ser en extra chaufför som åker med bussen utan att betala. Det kan ju vara så att han är på väg till jobbet, och att det då är okej enligt Östgötatrafikens reglemente.

1 kommentar:

David sa...

Alla buss och spårvagnsförare måste ha bil för att kunna ta sig till jobbet klockan fyra på morgonen innan de första bussarna och spårvagnarna rullar. Många av förarna hade inte bil innan de började som buss och spårvagnsförare, eftersom många väljer jobbet som buss och spårvagnsförare just för att de själva gillar kollektivtrafiken och själva brukar resa kollektivt. De får alltså ur egen ficka betala för bil bara för att kunna ta sig till jobbet när det inte finns någon kollektivtrafik, medan de flesta andra människor kan välja att resa till jobbet billigt med buss och spårvagn.

Det är bra om de på fritiden ibland lämnar bilen hemma och istället reser kollektivt. Då får de uppleva hur det är att resa som passagerare och då blir de ju bättre i sin yrkesroll. Dessutom när det händer saker på vagnen brukar de här lediga förarna ställa upp och hjälpa till, så de jobbar alltså även en del gratis på fritiden.

När jag var förare stod det till och med i personalreglerna att vi hade skyldighet att hjälpa till på fritiden om vi råkade vara på plats, fast för de flesta av oss är det ju en självklarhet så regeln var ju onödig. Om en händelse tog mer än en halvtimme så kunde vi få lön för det, fast då var man tvungen att skriva en rapport om händelsen så det var oftast inte värt besväret att ta ut lön får sådana händelser.

Förarnas gratisarbete på fritiden och den personbil de annars inte skulle behöva blir tillsammans många gånger högre kostnad än vad ett årskort i kollektivtrafiken kostar.

Något som är mycket värre är det nationella årskort som alla VDar och styrelseordföranden i kollektivtrafik får. Jag tror att även vice VD och vice ordförande får det kortet. (Övriga styrelseledamöter brukar istället få ett årskort för det lokala trafikbolaget.) Det nationella kortet gäller på all kollektivtrafik i hela Sverige. VDn för Västtrafik, VDn för Göteborgs Spårvägar, och politikerna som är ordförande i styrelserna reser alltså gratis på t.ex. tunnelbanan i Stockholm. Kortet fanns i varje fall förr listat i taxehandboken och jag har själv som förare i kollektivtrafiken varit med om att politiker och chefer från andra delar av Sverige använt det nationella årskortet som biljett när de reste med "mitt" fordon.